فیشور سیلانت یا شیارپوش

حتماً عبارت “پیشگیری بهتر از درمان است” را شنیده اید و می دانید که این عبارت هرگز در هیچ زمینه ی دیگری به اندازه ی سلامت دهان و دندان صحت نداشته است. با پیشگیری از آسیب به دندان ها از طریق مراقبت های دقیق دهان و دندان می توان از نیاز به درمان های پیچیده برای حل مشکلات وخیم پیشگیری نمود.

درمان های پیت و فیشور سیلانت از جمله روش های متعددی هستند که می توانند به طور موقت مانع پیشرفت پوسیدگی دندان ها شوند زیرا این پوسیدگی ها منجر به حفره های دندان می شوند. فیشور سیلانت ها روکش های پلاستیکی هستند که مانند رنگ، روی شیارهای دندان های عقب زده می شوند. سیلانت یک لایه ی محافظ تشکیل می دهد که مانع گیر کردن ذرات غذا و باکتری درون شیارهای ریز دندان می شود.

در کودکان و نوجوانان، این سیلانت ها با استفاده از گلاس آینومر یا مواد باندینگ مشابه می توانند به خوبی عمل کنند، زیرا دندان هایی که به تازگی درآمده اند اغلب آنقدر مرطوب هستند که نمی توان از چسب های سنتی دندانپزشکی برای آنها استفاده کرد. پس از رشد دندان های دائم کودکان، باید خیلی زود روی آنها فیشور سیلانت های بر پایه ی رزین زده شود.

چرا ممکن است کودک شما به سیلانت نیاز داشته باشد؟

فیشور سیلانت یا شیارپوش

فیشور سیلانت یا شیارپوش

گرچه پیت ها (حفره ها) و فیشورها (شیارها) به طور طبیعی بوجود می آیند، اما عمق آنها ممکن است به مرور زمان افزایش یابد و منجر به پوسیدگی بیشتر و کرم خوردگی دندان شود. به همین دلیل کودکانی که دندان های آنها دارای علائم پیت و فیشور است، بهترین گزینه ها برای سیلانت های دندانپزشکی هستند. پیت ها فرو رفتگی های کوچکی هستند که روی سطح جونده ی دندان های دائم بوجود می آیند، در حالی که فیشورها شیارهای روی سطح خارجی دندان ها هستند. در هر دو مورد، این دو قسمت می توانند به راحتی از باکتری انباشته شوند، به گونه ای که از بین بردن آنها با روش های معمول بهداشت دهان و دندان دشوار خواهد بود.

این باکتری ها رشد می کنند و با نشاسته ای که می خورید ترکیب می شوند و آن را به اسید تبدیل می کنند که به تدریج می تواند موجب از بین رفتن مینای دندان شود. اگر این روند ادامه پیدا کند موجب پوسیدگی دندان خواهد شد و در نهایت به پالپ درون دندان منتقل خواهد شد. این مشکل در نهایت به آسیب های دردناک و ناخوشایندی منجر خواهد شد که مشکلات دراز مدتی در پی خواهند داشت و درمان آنها پیچیده و دشوار خواهد بود.

سیلانت ها چگونه عمل می کنند؟

فیشور سیلانت یا شیارپوش

فیشور سیلانت یا شیارپوش

سیلانت های (ماده ی درزگیر) دندانپزشکی با پوشاندن و سیل کردن شیارها و حفره های دندان ها عمل می کنند، به گونه ای که مانع تجمع حتی مضرترین باکتری ها روی دندان ها می شوند. اندازه و عمق حفره ها و شیارهای روی دندان های کودک شما مشخص می کنند که آیا کودک شما می تواند از سیلانت ها بهره مند شود یا خیر. این سیلانت ها عموماً روی دندان های مولر و پرمولر عقب دهان استفاده می شوند، زیرا سطح این دندان ها بیشتر از سایر دندان ها با مشکل مواجه می شود.

معاینه و بررسی دندان های کودک

معاینه ی دقیق دندان های دائم جدید کودک می تواند مشخص کند که آیا این دندان ها پیت و فیشور دارند و آیا گسترش پوسیدگی این دندان ها منجر به بروز خطرات بیشتر خواهد شد یا خیر. البته همه ی دندان هایی که این شرایط را دارند نیاز به سیلانت ندارند. به همین دلیل دندانپزشک کودکان می تواند با بررسی این دندان های جدید ضرورت سیلانت را تشخیص دهد. دندانپزشک پس از آنکه تشخیص می دهد پیت ها و فیشورها آنقدر عمیق هستند که کاربرد سیلانت ضروری است، انجام آن را به شما به عنوان والدین کودک پیشنهاد می دهد. با این حال، در نهایت تصمیم گیری به عهده ی شما است. شاید اگر شما هم شیارها و حفره های روی سطح دندان های عقب را می دید، انجام آن را ضروری می دانستید.

مراحل درمان با فیشور سیلانت

فیشور سیلانت یا شیارپوش

فیشور سیلانت یا شیارپوش

این فرایند معمولاً به سرعت و به سادگی انجام می شود و برای هر دندان تنها چند دقیقه طول می کشد. A) ابتدا دندان کاملاً تمیز و، با محلولی خاص آماده می شود، سپس به دقت خشک می شود. پس از آن سیلانت روی دندان زده می شود و اجازه داده می شود تا خشک و سفت شود- که این کار معمولاً با تاباندن نور آبی روی سیلانت انجام می شود.

فیشور سیلانت چقدر دوام دارد؟

سیلانت معمولاً چند سال دوام خواهد داشت، اما نیاز است به طور منظم بررسی و معاینه شود تا اطمینان حاصل شود که سیل دست نخورده باقی مانده است. سیلانت ممکن است به مرور زمان ساییده شود و گاهی اوقات نیاز است یا مقداری مواد به آن اضافه شود یا با مواد جدید تعویض شود تا مانع بروز پوسیدگی زیر آن شود.

رعایت بهداشت دهان و دندان

فیشور سیلانت یا شیارپوش

فیشور سیلانت یا شیارپوش

تا زمانی که کودک شما تحت معاینه ی دقیق قرار گیرد، مطمئن شوید که بهداشت دهان و دندان های خود را به خوبی رعایت می کند. دو مرتبه مسواک زدن در طول روز با مسواک و خمیر دندان مناسب و کشیدن نخ دندان به صورت روزانه می تواند به محافظت از دندان ها در برابر تجمع باکتری و رسوب کمک کند. به خاطر داشته باشید که آب آشامیدنی فلورایده شده احتمال گسترش مشکلات باکتریایی در دندان های جدید را به نحو چشم گیری کاهش می دهد. پس از قرار گرفتن سیلانت روی دندان، حفظ بهداشت دهان و دندان ها برای پیشگیری از بروز مشکلات داخل و بیرون دندان ها بسیار مهم است.

فیشور سیلانت یا شیارپوش: گزینه ای مقرون به صرفه

پیت و فیشور سیلانت از جمله گزینه های محافظت از دندان های مولر هستند که مخصوصاً در قشر کم درآمد چندان انتخاب نمی شوند. در حالی که هزینه ی درمان بر اساس موادی که استفاده می شوند متفاوت خواهد بود. با این حال، هزینه ی درمان سیلانت در افرادی که در معرض خطر زیادی قرار دارند چندان زیاد نیست و در مقایسه با مشکلات آتی و هزینه های درمان های آنها مقرون به صرفه است.

اگر کودک شما به تازگی صاحب دندان دائم جدیدی شده است، زمان خوبی است تا برای معاینه ی آنها به دندانپزشک مراجعه کنید تا مشخص نماید آیا نیاز به سیلانت دارند یا خیر.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code