نکاتی که افراد دیابتی باید راجع به درمان ریشه دندان بدانند

بیماری قند خون نوعی بیماری متابولیک پیچیده است که مشخصه ویژه آن افزایش سطح گلوکز خون در نتیجه نقص در ترشح انسولین یا عملکرد انسولین، یا هر دو است. در بیماران مبتلا به قند خون، سیستم ایمنی بدن از جنبه های مختلف با مشکل مواجه است و بهبود زخم در آنها با مشکل مواجه است. اگر مبتلا به دیابت هستید، از قبل می دانید که این شرایط کل بدن، از سر تا انگشتان پا را تحت تأثیر قرار می دهد. می دانید که شما در معرض خطراتی مانند کوری، مشکلات پا، بیماری های قلبی و نیز آسیب به اعصاب هستید. با این حال، ممکن است ندانید که شما در معرض خطر مشکلات دندان مانند بیماری های اندودنتال (التهاب یا عفونت پالپ داخل دندان) نیز قرار دارید.

مطالعات حاکی از آن است که در افراد مبتلا به دیابت میزان وخامت ضایعات پری آپیکال بیشتر بوده و نرخ موفقیت درمان اندودانتیک در این افراد پایین تر است، که می تواند به این معنا باشد که بیماری دیابت ممکن است به عنوان عامل تعدیل کننده بیماری پری آپیکال عمل کند. این عفونت ها نه تنها برای دهان مشکل محسوب می شوند بلکه ممکن است روی شرایط بیماری شما تأثیر منفی داشته باشند. متأسفانه، در اغلب موارد تمام مشکلات دهان و دندان ها بدون تشخیص و پنهان باقی می مانند، مخصوصاً اگر همانطور که باید به طور منظم به دندانپزشک مراجعه نکنید. در زیر به نکاتی اشاره خواهیم داشت که باید در رابطه با دیابت و بیماری های دهان و دندان بدانید.

عفونت های دندانی، قند خون شما را تحت تأثیر قرار خواهند داد

در صورتی که در کنترل سطح قند خون خود مشکل دارید و نمی توانید علت آن را تشخیص دهید، ممکن است یک عفونت تشخیص داده نشده دندان موجب بروز مشکل شده باشد. بیماری اندودنتال می تواند یک عفونت پنهان باشد که موجب خواهد شد سطح قند خون بالا برود و تأثیر آن به صورت متقابل خواهد بود- نه تنها عفونت دندان می تواند موجب موجب افزایش سطح قند خون به شکل غیر عادی شود، بلکه سطوح بالای قند خون نیز می توانند موجب بروز مشکلات دهانی بیشتر شوند. تا زمانی این مشکل به صورت ثابت وجود داشته باشد، هم بیماری دیابت و هم سلامت دهان با مشکل مواجه خواهد بود.

به همین دلایل است که باید با دندانپزشک خود در رابطه با بیماری دیابت خود صادق باشید. در درجه اول باید به دندانپزشک خود بگویید که به دیابت مبتلا هستید، و اگر اخیراً در کنترل قند خون با مشکل مواجه بوده اید، باید دندانپزشک شما نیز از آن مطلع باشد. این می تواند برای دندانپزشک یک راهنما باشد که هنگام معاینه دهان در پی چه چیزهایی باشد. در صورتی که دندانپزشک متوجه وجود بیماری اندودنتال شود، درمان ریشه یا همان عصب کشی می تواند به درمان عفونت کمک کند و شما را به مسیر کنترل مؤثر سطح قند خون باز گرداند.

پیش از درمان ریشه، قند خون خود را به سطح ثابتی برسانید

در صورتی که پشنهاد دندانپزشک شما درمان ریشه باشد، مطمئن شوید که نوبت شما برای انجام آن زمانی از روز باشد که سطح قند خون شما در ثابت ترین وضعیت خود قرار می گیرد. برای بسیاری از افراد، این زمان پس از صرف صبحانه است، بنابراین از انجام درمان ریشه، در صبح خیلی زود و پیش از خوردن صبحانه اجتناب کنید و مطمئن شوید که صبحانه معمول هر روز خود را صرف کرده اید. حتماً با دندانپزشک خود هماهنگ کنید که خوردن غذا پیش از درمان ریشه مشکلی نداشته باشد. در اکثر مواقع، درمان ریشه تنها به یک بی حسی موضعی نیاز دارد، اما اگر قرار است داروی بیهوشی وریدی برای شما تزریق شود، ممکن است مجبور باشید پس از صرف غذا و پیش از آغاز درمان، تعداد ساعات مشخصی صبر کنید.

ممکن است دندانپزشک مصرف یک آنتی بیوتیک خاص را پیش از درمان ریشه برای شما تجویز کند. آنتی بیوتیک عفونت را از بین خواهد برد تا در طول فرایند درمان ریشه پخش نشود. اطمینان حاصل کنید که آنتی بیوتیک را بر اساس دستورالعمل دندانپزشک مصرف می کنید و آن را یک روز پیش از درمان ریشه تمام کرده باشید. این کار کمک می کند کنترل سطح قند خون شما راحت تر باشد.

وسایل و داروهای مخصوص بیماری دیابت خود را به همراه داشته باشید

دندانپزشک حتماً می خواهد پیش از آغاز درمان مطمئن شود سطح قند خون شما در محدوده امن است، به همین دلیل دستگاه تست قند خون خود را به همراه داشته باشید. بعلاوه، در صورتی که قند خونتان بسیار پایین باشد، باید قرص های قند خون خود را نیز به همراه داشته باشید.

باید به دندانپزشک خود بگویید سطح قند خونتان چقدر است و آخرین بار کی غذا خورده اید. اگر قرار است فرایند درمان پیش از صرف غذا انجام شود، باید سطح قند خونتان بین 70 تا 110 mg/dl باشد. اگر قرار است فرایند درمان پس از صرف غذا انجام شود، باید سطح قند خونتان زیر 180 mg/dl باشد. انجام فرایندهای دندانپزشکی در زمان هایی که سطح قند خون بسیار بالا است، می تواند شما را در معرض خطر مشکلاتی همچون بهبود ضعیف زخم پس از فرایند قرار دهد.

بعلاوه، بیماری دیابت شما ممکن است خطر مشکلات پس از جراحی در طول دوره ریکاوری را افزایش دهد، بنابراین، مهم است که سطح قند خون خود را تا مدتی پس از فرایند درمان ریشه تحت کنترل نگه دارید. مطمئن شوید که رژیم غذایی سالمی دارید و تمام دستورالعمل های دندانپزشک در رابطه با داروها و مراقبت های پس از فرایند را دنبال نمایید.