درمان ریشه (عصب کشی) در دوران بارداری

درمان ریشه و بارداری

تنها راه حفظ دندانی که به شدت عفونی شده و آبسه کرده است درمان ریشه است. اما آیا درمان ریشه (عصب کشی) در دوران بارداری بی‌خطر است؟

بسیاری از زنان بارداری که به جراح ریشه یا دندانپزشک مراجعه می‌کنند، نگران عوارض این درمان برای جنین خود هستند. متخصصان مامایی توصیه می‌کنند بهتر است جنین در حال رشد را در معرض هیچ گونه خطری قرار ندهید. امن‌ترین کار این است که کلیه‌ی عملیات غیر ضروری دندانپزشکی را تا پس از تولد فرزند خود به تعویق بیاندازید. اما متاسفانه به تعویق انداختن درمان ریشه مانند به تعویق انداختن فرایند سفید کردن دندان نیست، زیرا عدم درمان ریشه منجر به از دست رفتن کامل دندان خواهد شد، در نتیجه نیاز به کشیدن دندان خواهد داشت.

خطرهای احتمالی درمان ریشه (عصب کشی) طی دوران بارداری

از جمله فرایندهای که ضمن جراحی درمان ریشه صورت می‌گیرند و ممکن است برای جنین خطرناک باشند عبارتند از:

اشعه‌ی ایکس

درمان ریشه (عصب کشی) در دوران بارداری

درمان ریشه (عصب کشی) در دوران بارداری

برای موفقیت درمان ریشه، ضرورت دارد که دندانپزشک از وسعت عفونت و نیز ساختار داخلی شکل ریشه‌ی دندان اطلاع کافی داشته باشد. به همین دلیل استفاده از اشعه‌ی ایکس ضروری است زیرا اطلاعات لازم را در اختیار دندانپزشک قرار می‌دهد. بر اساس تحقیقات انجام شده، میزان پرتو افکنی هیچ اشعه‌ی ایکس تشخیصی به تنهایی آنقدر نیست که روی جنین در حال رشد تاثیر منفی داشته باشد. بعلاوه ، اشعه‌های ایکس دندانپزشکی دهان را به طور موضعی هدف قرار می‌دهند و روی محدوده‌‌ی شکم تاثیری ندارند. برای احتیاط بیشتر، معمولا دندانپزشک در زنان باردار از یک روپوش سربی اضافی استفاده می‌کند تا از رسیدن اشعه‌ی ایکس به شکم جلوگیری نماید.

نگرانی دیگری که انجام درمان ریشه در دوران بارداری با خود به همراه دارد مربوط به داروهای تجویزی و مواد شیمیایی است که طی این فرایند مورد استفاده قرار می‌گیرند:

بی‌حسی

درمان ریشه (عصب کشی) در دوران بارداری

درمان ریشه (عصب کشی) در دوران بارداری

داروهای بی‌حس کننده که دندانپزشک‌ها طی درمان ریشه استفاده می‌کنند برای زنان باردار بی‌خطر هستند. با این حال، میزان داروی بی‌حسی مورد استفاده در زنان باردار تا حد ممکن اندک است. اگر دوز اولیه کافی نباشد، دندانپزشک میزان بیشتری ماده‌ی بی‌حسی تزریق می‌کند تا بیمار احساس راحتی داشته باشد. درد موجب افزایش استرس و اضطراب خواهد شد، اضطراب می‌تواند برای جنین خطرناک‌تر از اندکی داروی بی‌حسی بیشتر باشد.

دیگر مواد شیمیایی

هیچ یک از محلول‌های شستشو که طی فرایند درمان ریشه استفاده می‌شوند (معمولا هیدروکلراید سدیم یا مواد سفیدکننده) و نه موادی که برای پر کردن دندان استفاده می‌شوند، برای جنین خطرناک نیستند.

آنتی بیوتیک‌ها

برای از بین رفتن عفونت دندان، معمولا آنتی بیوتیک تجویز می‌شود. طی فرایند درمان ریشه یا پس از آن، دندانپزشک آنتی بیوتیک‌های خاصی (مانند پنی سیلین یا آموکسی سیلین) تجویز می‌کند که جزء داروهای بی‌خطر برای زنان باردار هستند.

خطرات عدم درمان دندانی که نیاز به درمان ریشه دارد در دوران بارداری

چنانچه توصیه‌ی دندانپزشک این باشد که طی دوران بارداری درمان ریشه انجام شود، به این معناست که خطرات به تعویق انداختن درمان ریشه بیشتر از انجام درمان ریشه خواهد بود. خطراتی که عدم درمان ریشه با خود به همراه دارد عبارتند از:

درد

درمان ریشه (عصب کشی) در دوران بارداری

درمان ریشه (عصب کشی) در دوران بارداری

شرایطی همچون آبسه‌ی دندان که نیاز به درمان ریشه دارند، معمولا دندان درد شدید با خود به همراه دارند. درد مداوم طی دوران بارداری می‌تواند به شدت اضطراب آور باشد که روی مادر و جنین تاثیرات منفی خواهد داشت.

عفونت

از جمله شرایطی که طی دوران بارداری انجام درمان ریشه را ضروری می‌کند، عفونت دندان است. اگر عفونت دندان برای مدت طولانی بدون درمان باقی بماند می‌تواند در کل بدن منتشر شده و مشکلات پیچیده‌ای در بر داشته باشد. این شرایط بارداری را با خطر جدی مواجه خواهد ساخت.

روشی بی‌خطر برای درمان ریشه طی دوران بارداری

متخصصان مامائی معتقدند سه ماهه‌ی اول بارداری حیاتی‌ترین دوران رشد جنین است. همه‌ی فرایندهای غیرضروری دندانپزشکی باید تا سه ماهه‌ی دوم به تعویق انداخته شوند، تا از خطرات احتمالی اجتناب شود. در صورت لزوم دندانپزشک می‌تواند دندان مبتلا به آبسه را باز کند تا بتواند آن را خشک نموده و منطقه‌ی اطراف پالپ را در حد ممکن پاکسازی نماید تا درد کاهش یابد.

مدتی بعد، با ورود به سه ماهه‌ی دوم، می‌توان پس از تصویربرداری با اشعه‌ی ایکس درمان ریشه (عصب کشی) را تکمیل نمود. همین فرایند را می‌توان برای مشکلات بوجود آمده طی سه ماهه‌ی سوم دنبال نمود؛ در صورت امکان می‌توان درمان نهایی را تا پس از تولد نوزاد به تعویق انداخت.

درمان ریشه طی دوران بارداری می‌تواند فرایند کاملا بی‌خطری باشد و هیچ عوارضی برای جنین نخواهد داشت.

پیش از آنکه دندانپزشک در رابطه با روش و زمان مناسب درمان مشکلات دندانی شما تصمیم‌گیری کند حتما او را از باردار بودن خود مطلع سازید.

روش‌های پیشگیری از نیاز به درمان ریشه طی دوران بارداری

بهترین روش برای پیشگیری از هر گونه خطر مربوط به درمان ریشه طی دوران بارداری، پیشگیری از بروز این مشکلات است. برخی راه‌های ساده برای دستیابی به این هدف عبارتند از:

 

درمان ریشه (عصب کشی) در دوران بارداری

درمان ریشه (عصب کشی) در دوران بارداری

  • به صورت روزانه بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کنید. حداقل دو مرتبه در روز مسواک بزنید و به صورت روزانه نخ دندان بکشید.
  • رژیم غذایی متعادلی داشته باشید. مصرف شکر را در حد امکان محدود نمایید.
  • معاینات و پاکسازی‌های پیشگیرانه‌ی دندانپزشکی در دوران بارداری را از دست ندهید.

حفظ بهداشت دهان و دندان تنها راه پیشگیری از نیاز به درمان ریشه در دوران بارداری است.

3/5 (6 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code